contrast1.jpgcontrast2.jpg

Witamy

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Uczniowie klasy 3a wraz z wychowawczynią Danutą Mazur realizowali projekt internetowy „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”.

Celem tego projektu było uwrażliwienie uczniów na potrzeby dbałości o język rodzimy i jego stronę estetyczną oraz poprawnościową, propagowanie wśród uczniów kultury językowej, uwrażliwienie na poprawność gramatyczną i ortograficzną. W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie wykonali 4 spośród 5 zadań projektowych. Wybraliśmy:

1. Przysłowie prawdę ci powie

2. Język polski jest ą-ę

3. Wykreślanka

4. Homofony

5. Odszukiwanie wyrazów w rozsypance literowej

Było to dla uczniów wyzwanie i jednocześnie wspaniała zabawa. Na pierwszy ogień poszły znaki diakrytyczne. Uczniowie łamali język czytając wierszyki. Pękali przy tym ze śmiechu. Następnie przepisali poprawnie teksty rymowanek. Kolejnym zadaniem była praca z zapomnianymi wyrazami. Dowiedzieli się oni na przykład kim jest absztyfikant, safanduła? Czym są swawole i firdygałki? Co to znaczy wydudlić, ongiś, latoś? Niektórzy uczniowie proponowali wyrazy o jakich nie mieliśmy pojęcia. Wyobraźnia niektórych dzieci nie miała granic. Wsparcie słowników poprawnej polszczyzny i języka polskiego okazało się nieocenione. Następnie zajęli się homofonami i wyjaśniali ich znaczenie. By ułatwić sobie pracę dzieci malowały wyrazy, a następnie przyklejały do kartki gotowe pary. Na koniec dopasowywali ilustracje do przysłów, wykonywali własne rysunki, bawili się w kalambury, wyjaśniali znaczenie niektórych przysłów i powiedzeń, układali je z pociętych części.

Dzięki realizacji tego projektu uczniowie rozwijali sprawność językową, umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie, poszerzyli słownictwo o nowe wyrazy, rozwijali umiejętność poszukiwania wiadomości, ich porządkowania, systematyzowania, wykorzystywali posiadane umiejętności w praktyce.

Nadesłała: mgr Danuta Mazur

Joomla templates by a4joomla